blog

Hoe verleng en vergroot je het bereik van je event?

Gebruik video om je event-content het hele jaar door te kunnen gebruiken

blog

Er wordt veel tijd en geld gestoken in het organiseren van events. Maar hoe succesvol en informatief deze ook zijn, er zit nog veel meer in. Door video in te zetten in alle fases van je evenement vergroot en verleng je je bereik.

WAAROM EVENT VIDEO

  • Videocontent = voor een heel jaar contentmarketing
  • Verleng en vergroot het bereik voor, tijdens en na je event
  • Genereer online leads met informatieve productpresentaties
  • Biedt event-presentaties on-demand aan tegen betaling

Maak je event meer dan een eenmalige gebeurtenis

Je blikt met een tevreden gevoel terug op je event: de met zorg geselecteerde gasten van heinde en verre hielden boeiende presentaties, het aantal gasten overtrof de verwachtingen, de locatie was om door een ringetje te halen en na afloop is iedereen meer dan tevreden. Een beter visitekaartje was voor jouw bedrijf niet denkbaar. Maar: al die product demo's, keynotes en breakout-sessies waren eenmalig en zijn nu ‘weg’. Dat kan beter. Hoe?

Video to the rescue

Event Video wordt als een enorme groeimarkt gezien. Business Video gaat volgens eigen onderzoek van Glorydays Media de komende jaren sowieso flink groeien en Event Video spant de kroon. Als we de investeringen hierin van de afgelopen twee jaar afzetten tegen de investeringen die men verwacht de komende twee jaar te doen, dan zien we dat hier een groei van 68%(!) te verwachten valt. Lees verder om te ontdekken waarom dat terecht is. 

Met event video bereik je meer mensen

Hoe zorg je ervoor dat meer mensen naar je event komen? Een pre-event videostrategie is hierbij onmisbaar. Goed voorbeeld is de strategie die Glorydays Media ontwikkelde voor Datacenter Forum, organisator van evenementen in de Scandinavische datacentermarkt. Om online meer bekendheid aan deze events te geven, werden korte video’s met spreker-interviews verspreid via sociale kanalen als Twitter, LinkedIn en YouTube. Een registratieknop in de video's maakte het registreren voor het event supereenvoudig. 

Het resultaat was spectaculair: 40% van alle registraties was afkomstig van de pre-event videocampagne

Bereik de hele wereld met livestreams

Een volle zaal op een event is fantastisch, maar vrij makkelijk is het aantal deelnemers te vergroten met behulp van livestreams. Livestreams zijn hot. Twitter,  YouTube en Facebook zetten hier groot op in. De angst dat er dan minder mensen op het event zelf afkomen is ongegrond; je bereikt er immers ook een publiek mee dat niet in staat is naar het event zelf te komen. Livestreams kunnen ook een manier zijn om kijkers enthousiast te maken voor het vólgende event: 5% van de bezoekers van Datacenter Forum in 2015 gaven aan zich te hebben ingeschreven omdat ze de livestreams van het jaar ervoor jaar hadden gezien. Denk er tot slot aan om je livestream aan te bieden tegen betaling; met name bij (verplichte) nascholing of internationale wetenschappelijke congressen kan dat een interessante extra inkomstenstroom genereren.

Volgens recent onderzoek onder managers leveren livestreams flink wat voordelen op.

Untitled chart
Create pie charts

 

Kortom:

  • Je bereikt een groter publiek
  • De connectie met je publiek is interactiever en intenser
  • Livestreams zijn een manier om extra inkomsten te genereren
  • Je leert de interesses van leads en klanten beter kennen

Creëer content die voor langere periode inzetbaar is

Met zoveel interessante gasten op het event is het zonde als deze hun expertise niet voor de camera delen. Wat hebben zij geleerd op het event? Welke tips willen zij de bezoeker meegeven?

 

Teamleader Event Video: Drie tips van Techionista Vivianne Bendermacher

De drie tech-tips van Vivianne Bendermacher zijn een prima voorbeeld van year-round content marketing van Teamleader: de tips zijn ook lang na het event nog inzetbaar. Hierbij moet het zogenaamde long tail effect niet onderschat worden: gemeten over langere periode kunnen ook lowbudget videoproducties een groot publiek bereiken. Neem bijvoorbeeld de ondernemerstip van Jos Burgers, uitgesproken tijdens een VIP Sessie van Salesforce. Na twee jaar is deze bijna 10.000 keer bekeken! 

 

Bestsellerauteur Jos Burgers tijdens een Salesforce Event

Door de ‘long tail’ van internet kan een event presentatie door de jaren heen uitgroeien tot een heus kijkcijferkanon

Social media? Social video!

"If a tree falls in a forest and no one is around to hear it, does it make a sound?"

Is een event tegenwoordig nog wel een event als je het niet op social media kunt volgen? Social media werkt fantastisch om mensen naar het event te trekken zoals we hebben gezien, maar ook voor geïnteresseerden die niet in staat zijn op het event te komen is social media een mooi instrument om geïnformeerd te blijven over uw producten en in contact te komen met uw organisatie.

Of het nou gaat om quotes, sfeerimpressies, teasers, blikken achter de schermen, of korte interviews. Met social video leeft je event ook op Facebook, Twitter, LinkeIn, Instagram of Snapchat.

 

Een van de pre-event social video’s voor de Week van de Ondernemer

De aftermovie: méér dan een leuke sfeerimpressie

Wat uiteraard niet mag ontbreken is een aftermovie van het event. Aftermovies geven een geweldige impressie van het event en zijn de ideale manier om bezoekers het event te laten herbeleven. De deelnemers van het event en no-shows op de video attenderen levert natuurlijk ook weer een mooi contactmoment op.

Aftermovies smaken bovendien naar meer. Ze maken de kijker nieuwsgierig naar de andere online video’s van het event: de interviews, product-presentaties, demo's, keynotes en breakout-sessies. 

Tot slot is de aftermovie (met enkele kleine aanpassingen) in te zetten  als aankondiging en teaser in de aanloop naar een volgend event. Kortom: ook de aftermovie is voor langere tijd en voor meerdere doelen te gebruiken.

 

De aftermovie van de Week van de Ondernemer 2016

Geld of gegevens met on demand event-presentaties

Al die interessante sprekers op het event: die moeten ook na afloop terug te zien zijn. Een logische stap is dus om presentaties ook na het event beschikbaar te stellen. On demand.

Ook hier geldt dat het bereik van je event wordt vergroot en verlengt, maar het kan nog meer opleveren; inkomsten, leads of klantgegevens.

Inkomsten

Voor sommige beroepsgroepen zijn permanente educatie(PE)-activiteiten bijvoorbeeld verplicht. Het kijken van trainingen of lezingen on demand – tegen een vergoeding – kan meetellen in het behalen van PE-punten of PE-uren. Winst voor de organisator en winst voor de kijker; online kijken kost minder tijd en kan op elk moment van de dag.

Nieuwe leads of meer gegevens van bestaande klanten

Je kunt geïnteresseerden die event-presentaties on demand willen terugzien vragen om enkele gegevens achter te laten. Voor marketeers een mogelijkheid om de database te vergroten en te verrijken met nieuwe leads of extra klantgegevens. 

Neem Datacenter Forum, de organisator van evenementen in de Scandinavische datacenter markt. De events zijn altijd druk bezocht, maar de organisatie stelt de videocontent na afloop ook online beschikbaar. Van elke video wordt eerst een voorproefje getoond; als kijkers vervolgens de hele presentatie of paneldiscussie willen zien, worden ze gevraagd hun e-mailadres in te vullen om toegang te krijgen tot de presentatie. 

Zie hier hoe de video's getoond worden op de website van Datacenter Forum

Video analytics 

Een analyse van het kijkgedrag is vervolgens een waardevol stuk gereedschap. Welke content en sprekers zijn in trek? Wie kijkt waarnaar en hoe lang? Een analyse levert een schat aan informatie op over de inhoud van je presentaties en biedt inzicht in de interesses van je doelgroep.

Maar zijn al die video's niet hartstikke duur? 

Nee. Door een goede planning en een goede videostrategie kan een klein team op een dag vele uren aan video opnemen die door slimme, voorafbepaalde formats snel te verwerken is tot kant-en-klare video voor contentmarketing, leadgeneratie en monetization.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Kies je werkgebied en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom video op jouw vakgebied 

  • Trends & nieuwe technologie
  • Inspirerende en succesvolle videoprojecten
  • Tips en tricks voor het ontwikkelen van een videostrategie