blog

Bereik de hele wereld met Livestreams

Livestreamen was nog nooit zo makkelijk

blog

Presentaties, beurzen, sportevenementen, persconferenties, natuurfenomenen, productlanceringen, popfestivals; Livestreams raken steeds meer ingeburgerd. Werden ze in het verleden vaak gezien als bedreiging (‘Komen ze nog wel naar mijn event?’), tegenwoordig ligt de nadruk meer op de toegevoegde waarde van livestreams. Ze zijn een betaalbare en laagdrempelige manier op het bereik van je event te vergroten. 

Vergroot het publieksbereik
Als gezegd: met livestreams vergroot je je publiek op een betaalbare en laagdrempelige manier. Mensen die graag aanwezig willen zijn maar niet kunnen, worden bereikt en fysieke barrières worden weggehaald; ook als je op grote afstand van het event woont, kun je participeren. Met een livestream boor je dus – letterlijk! – een wereldwijd publiek aan.

Cadeautje voor de kijker
Je kunt rondom je livestream unieke content creëren die exclusief voor de livestream-kijker gemaakt wordt. Behandel je event als een Champions League wedstrijd, inclusief voorbeschouwing, nabeschouwing en interviews met de hoofdrolspelers. Ook leuk: gun livestream-kijkers een kijkje achter de schermen of juist een blik vanaf de eerste rij. De laagdrempeligheid en spontaniteit van live video maakt het makkelijker voor bedrijven hun klanten te bereiken. Want niemand wil het gevoel hebben iets te missen. Daar is zelfs een term voor: FoMO. Fear of missing out.

Fomo: ook onder uilen een groot maatschappelijk probleem

Gratis publiciteit
Livestreams generen publiciteit, wat een positief effect heeft op toekomstige evenementen. Zo streamt Datacenter Forum, een van de klanten van Glorydays Media, sinds 2014 hun keynote via de online kanalen. 5% van het aantal deelnemers in 2015 gaf aan zich te hebben ingeschreven omdat ze de livestreams van het jaar ervoor of de livestreams uit andere landen hadden gezien. 

Social media
Dat de social media kanalen dit jaar volop in livestreams zijn gestapt spreekt boekdelen. 

Zo is Facebook enige tijd geleden van start gegaan met Facebook Live. Hoe belangrijk het bedrijf dit vindt blijkt wel uit het feit dat hun algoritme prioriteit geeft aan livestreams. Facebook onthulde tevens dat kijkers naar livestreams hier drie keer zoveel tijd aan besteden dan aan reguliere video’s. De engagement-cijfers zijn nog beter: livestreams hebben 10x zo veel reacties als andere Facebook-content.

Twitter streamt inmiddels onder andere sportevenementen, nieuws, en concerten. De livestream staan nog in de kinderschoenen, maar dankzij de adaptatie door de grote sociale kanalen is het eenvoudig om je publiek te bereiken. 

Verleng de levensduur met hergebruik
Maar het beste nieuws moet nog komen. Door livestreams op te nemen en later on demand beschikbaar te stellen kun je ook (lang) na je event nog kijkers trekken met de content van je event. Gebruik de streams voor contentmarketing, voor monetization, voor lead generatie, brand awareness, serviceverlening, training en opleiding.

Vergeet hierbij niet het long tail effect: schijnbaar ‘kleine’ video’s kunnen over langere periode toch een aanzienlijk publiek trekken.

Strategie als sleutel tot succes
Strategie is hierbij het sleutelwoord. Wat wordt live gestreamd? Hoe? Welke content wordt ook na afloop beschikbaar gesteld? Wellicht biedt je de content in hoofdstukken aan of maak je een samenvatting? En wat wordt op welke manier via welke social media kanalen getoond? Hoe zorg je ervoor dat je kijkers met je in contact kunnen komen naar aanleiding van de stream? 

Kwaliteit
Zaak is ook de kwaliteit te waarborgen: ook al wordt het met een smartphone gefilmd (en dat kan best, als je het goed aanpakt): niemand wil korrelige beelden zien en niemand wil naar slecht verstaanbare sprekers luisteren.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Kies je werkgebied en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom video op jouw vakgebied 

  • Trends & nieuwe technologie
  • Inspirerende en succesvolle videoprojecten
  • Tips en tricks voor het ontwikkelen van een videostrategie