blog

Leren met livestreams

Meer leerlingen, meer inkomsten en beter leren

blog

Livestreams in onderwijs en wetenschap zijn een game changer. Zowel ‘echt’ live, als opgenomen. Door colleges online te delen kunnen onderwijsinstellingen een mondiaal publiek bedienen. Door gebruik van een videoplatform kan bovendien bijgehouden worden wie 'aanwezig' was. 

Leren met video
E-learning is niet meer weg te denken uit het huidige onderwijs, de toepassing van video hierin idem dito. De voordelen zijn evident: de vorm is aantrekkelijk, er wordt een groter publiek mee bereikt en niet onbelangrijk: het kan op elk moment teruggekeken worden. Dus nooit meer last van conflicterende afspraken.

Thuis studeren aan de beste universiteiten op aarde
Een van de toepassingen van e-learning zijn de zogenaamde MOOC’s - massive open online courses - cursussen die wereldwijd gevolgd kunnen worden. Zo bieden gerenommeerde universiteiten via bijvoorbeeld Coursera vele opleidingen aan. De universiteiten krijgen zo een veel groter bereik, wat weer zorgt voor meer inkomsten.

 

 

TED Talks

Misschien wel het bekendste en succesvolste voorbeeld van kennisgerichte live-presentaties zijn de TED Talks. Het succes hiervan is zo verbonden met de videopresentaties, dat veel mensen verbaasd zullen zijn dat TED al sinds 1984 bestaat. Pas in 2006 werd begonnen om de lezingen ook online beschikbaar te stellen voor een groter publiek. De rest is geschiedenis. Tegenwoordige worden de TED talks meer dan 1,500.000.000 (1,5 miljard!) keer per jaar bekeken. We kunnen stellen dat de video’s van TED de lezingen niet alleen een tweede leven geven, maar dé verklaring zijn voor het wereldwijde succes ervan.

 

 

Kleinschaliger, maar niet minder succesvol
Een mooi ander (lokaal) voorbeeld zijn de docenten die uit zichzelf filmpjes online zijn gaan plaatsen. Zij gebruiken video om op een heldere, vaak originele manier materie aan hun leerlingen over te brengen.

 

 

Zeker de huidige en komende generaties zijn vergroeid met video. In plaats van een docent in een drukke klas die iets voor de tigste keer moet uitleggen, kunnen leerlingen op hun gemak, in hun eigen tijd de video bekijken. En nog een keer – als ze iets niet direct snappen. Dat geldt niet alleen voor de eigen leerlingen van een leraar of lerares: sommige ‘YouTube-docenten’ zijn zo populair dat het ware BN-ers zijn geworden.

Biomedische sector    
Voor sommige beroepsgroepen zijn permanente educatie(PE)-activiteiten verplicht. Het kijken van videocontent – tegen een vergoeding – kan meetellen in het behalen van PE-punten of PE-uren. Winst voor de organisator (groter bereik, en extra inkomsten) en winst voor de kijker (het kost een fractie van de kosten van het bezoeken van een event én het kijken vanaf elke gewenste locatie – desnoods op elk gewenst moment en meerdere keren).

Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW)
KNAW organiseert meer dan honderd symposia en publiekslezingen over wetenschap. De lezingen zijn heel populair maar in het monumentale Trippenhuis in Amsterdam is slechts plaats voor 200 personen. Glorydays Media verzorgt livestreams van de KNAW-bijeenkomsten en helpt zo om het bereik van de KNAW te vergroten.  

Neem het symposium over zwaartekrachtsgolven. Einstein voorspelde ze al honderd jaar geleden, maar onlangs werden die voor het eerst daadwerkelijk gemeten. De zaal was afgeladen vol, maar dankzij de livestream van Glorydays Media nam het publiek toe met ruim 200%. Meer dan 650 mensen volgden het symposium thuis op de bank. 

Door de presentatie achteraf beschikbaar te stellen, profiteerde KNAW van het zogenaamde long tail effect. Een paar maanden na het symposium is de videoregistratie al bijna 10.000 (!) keer bekeken.

 

 

De voordelen voor de onderwijsinstellingen
Livestreams hebben dus voor de gebruikers enorme voordelen. Hoe zit dat met de onderwijsinstellingen? Allereerst bereiken zij hiermee een veel groter publiek. Daarnaast wordt de naamsbekendheid van de onderwijsinstelling vergroot. Branding dus. Misschien in de non-profitsector een minder ‘chique’ woord, maar wel heel belangrijk.

Lesmateriaal kan natuurlijk gratis ter beschikking worden gesteld, maar dat hoeft natuurlijk niet. Een tarief verbinden aan het bekijken van livestreams – zeker daar waar de content mee telt in de punten van een opleiding – zorgt voor extra inkomsten.

Niet alleen kunnen livestreams zorgen voor extra inkomsten, ze kunnen voor onderwijsinstellingen ook flinke kostenbesparingen opleveren. Minder gevulde collegezalen brengen een besparing op de huisvestingskosten met zich mee. Bovendien scheelt het docenten tijd en belasting. Zij kunnen zich focussen een goede lezing en hoeven dit niet om de zoveel tijd te herhalen. De tijd die zij hiermee winnen kan besteedt worden aan onderricht van kleinere groepjes of aan onderzoek.   

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Kies je werkgebied en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom video op jouw vakgebied 

  • Trends & nieuwe technologie
  • Inspirerende en succesvolle videoprojecten
  • Tips en tricks voor het ontwikkelen van een videostrategie