blog

Non spot TV: Redactionele reclame

Waarom betalen voor reclame als je ook in het hoofdprogramma kunt schitteren?

blog

Reclame die niet ‘voelt’ als reclame, maar onderdeel is van een televisieprogramma: dat is non-spot advertising. Als alternatief voor de traditionele televisiereclame is dit een erg interessante optie. In 2015 was dit type reclame goed voor 11,5% van de totale televisiereclamemarkt.

Wat zijn de voordelen van non-spot? Het is allereerst minder opdringerig. Subtieler. De kijker zal, omdat het immers naar een redactioneel programma kijkt, minder het gevoel hebben naar reclame te kijken. Het is een integraal onderdeel van een televisieprogramma waarnaar aandachtiger gekeken wordt dan naar reclameblokken. De neiging om weg te zappen is minder en dus is de boodschap effectiever.

Diverse varianten
Welke vormen van non-spot zijn er? Het kunnen bijvoorbeeld eenvoudige ‘Dit programma is mede mogelijk gemaakt door’ meldingen zijn. Maar de creatieve mogelijkheden zijn veel groter. Denk bijvoorbeeld aan titelsponsoring, infomercials, item sponsoring, product placement of prijzensponsoring.

Innovation and you
Laten we kijken hoe dat er in de praktijk uit kan zien. Neem Philips Healthcare, de tak van het technologiebedrijf die zich richt op het verbeteren van de levens van mensen door middel van zinvolle innovaties. Dit gaat niet zomaar over producten. Dit gaat over hightech medische technologie. Maar het gaat vooral ook over mensen, over hun boeiende verhalen. Dat ze met deze ingrediënten prachtige verhalen kunnen vertellen is duidelijk.

 

Mending a broken heart Philips’ structural heart program

Het zijn ingrediënten die ook voor non-spot vele toepassingen hebben. Of het nu talkshows, reality-tv, reportages, documentaire of magazines zijn. Een medisch programma ligt bij bovengenoemd voorbeeld voor de hand, maar de producten van Philips Healthcare maken een brede inzet mogelijk. Neem nu de Lumify, een echografie-apparaat dat je aan een smartphone kunt koppelen.

 

Philips Lumify - Ultrasound on your compatible smart device

Een product in een programma verwerken: de mogelijkheden
Wederom een schitterende commercial, waarin de diverse toepassingen van dit product mooi getoond worden. De Lumify mag zich dan (nu nog) exclusief op de professionele markt richten en niet op de consument, bekendheid van het product zal de vraag ernaar zeker doen toenemen.

In wat voor soort programma zou het apparaat kunnen figureren? Een medisch programma ligt natuurlijk voor de hand. Misschien wel té voor de hand: de opties van het apparaat reiken namelijk veel verder dan een huisartsenpost of onderzoekskamer in een ziekenhuis. En dát moet natuurlijk gecommuniceerd worden.

Lumify to the rescue!
Dat kan bijvoorbeeld als een item in een lifestyle magazine. Maar een documentaire of reportage kan natuurlijk ook. Denk bijvoorbeeld aan een sportprogramma waarin een sporter of team wordt gevolgd. Stel je een reportage voor van een Nederlandse sporter die gevolgd wordt tijdens de Olympische Spelers in Rio. Na een harde val komt de Lumify tevoorschijn om te kijken of er niks gebroken of gescheurd is. Of wat te denken van een documentaire waarin een dokter van Artsen Zonder Grenzen tijdens zijn of haar werkzaamheden wordt gevolgd? Zie hoe hij of zij een echograaf uit de binnenzak tovert.

RTL Z Toekomstmakers
Het RTL Z-programma Toekomstmakers is een informatief programma gericht op innovatie en slimme technologieën. Hoe ziet de Nederlandse economie van de toekomst eruit? Bedrijven en organisaties kunnen het programma sponsoren. Dit levert niet alleen naamsbekendheid op, maar tevens de mogelijkheid om je product of dienst onder de aandacht te brengen. Hierbij stralen de positieve thema's van Toekomstmakers - innovatie, ondernemerschap en ambitie - af op de adverteerders.

Non Spot TV
Non spot tv is een bijzondere manier om je product of dienst te laten zien in de context waarin het gebruikt wordt. En door het natuurlijke bereik van zenders als RTLZ of SBS komt je boodschap terecht in huiskamers in heel Nederland. 

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Kies je werkgebied en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom video op jouw vakgebied 

  • Trends & nieuwe technologie
  • Inspirerende en succesvolle videoprojecten
  • Tips en tricks voor het ontwikkelen van een videostrategie