blog

Onboarding van nieuwe medewerkers

Verbeter onboarding met video

blog

In het bedrijfsleven realiseert men zich steeds meer dat onboarding – het nog voor de eerste werkdag inwerken van nieuwe medewerkers – de nodige voordelen heeft. Door onboarding met video kunnen organisaties dat proces standaardiseren, schalen en kan de kwaliteit gewaarborgd worden. 

Welkom aan boord! Het contract is getekend, handen worden geschud: de sollicitant is vanaf nu officieel medewerker en collega. Het inwerken begint - als het goed is - vanaf dat moment en niet pas op de eerste werkdag. Onboarding heet dit proces. Wat zijn de voordelen? En vooral: hoe kan dit op zo efficiënt mogelijke wijze? (Hint: video speelt hierin een cruciale rol!)

 

Een korte introductie over de zin van onboarding 

Waarom onboarding?

Je nieuwe medewerker zal een hoop vragen hebben en tegelijkertijd wil jij als werkgever een hoop communiceren. Praktische zaken over de eerste werkdag bijvoorbeeld: hoe laat moet men waar zijn? Hoe ziet het inwerkprogramma er uit? Wie zijn de directe collega’s? Waar wordt geluncht? Hoe zit het met de parkeerregeling? Of vragen over het papierwerk dat ingevuld moet worden met betrekking tot bijvoorbeeld verzekeringen of pensioen.

 

Onboarding video van de Rabobank

Interne communicatie

Onboarding gaat echter verder dan de puur praktische zaken en heeft voor zowel medewerker als werkgever een aantal grote voordelen:

  • De werknemer leert de organisatie beter kennen
  • Werknemers raakt sneller ingewerkt op zijn of haar functie
  • Het versterkt de betrokkenheid van de werknemer bij je organisatie
  • FAQ video's over processen verlagen de druk op de collega's van je nieuwe medewerker

In onboarding video's kun je de strategie van de organisatie toelichten: wat wil de organisatie bereiken en hoe kan de nieuwe medewerker daaraan bijdragen? En niet onbelangrijk: laat de werknemers zich direct thuis voelen bij jouw organisatie!

 

Onboarding bij Dunkin' Donuts

Onboarding kost tijd, maar wie dit goed aanpakt verdient dit dubbel en dwars terug. Onboarding-informatie is voor het grootste deel informatie die telkens terugkomt. Door een videostrategie hiervoor werk je nieuwe medewerkers sneller in en leg je minder druk op de organisatie. 

Video binnen het bedrijf

Video is als medium volledig ingeburgerd en kan een grotere rol spelen in de overdracht van informatie.  Zeker ook bij interne communicatie. Waarom?

  • De boodschap blijft beter hangen
  • De mogelijkheid tot terugkijken
  • Niet onbelangrijk: het is leuk!
  • Complexe ideeën zijn makkelijker uit te leggen
  • Video is laagdrempelig

Schaalvoordeel en constante hoge kwaliteit

Doordat het meestal gaat om informatie die vaker gebruikt kan worden, is het eenmalig maken van een video erg efficiënt. Iemand die persoonlijk een rondleiding of briefing geeft kan immers een mindere dag hebben en bovendien kost het telkens weer kostbare tijd. Video neemt deze problemen weg en garandeert een constant hoog kwaliteitsniveau.

 

Onboarding video Google

Inzetbaar voor langere periode

De op maat gemaakte video’s zijn voor langere periode in te zetten. Het zorgt daardoor voor efficiëntie en tijdsbesparing voor bijvoorbeeld (afdelings)hoofden en afdelingen als HR en Communicatie. De investering is zo al snel terugverdiend.

Meten is weten

Nog een voordeel van video: de meetbaarheid. Het is makkelijk te analyseren hoe effectief ze zijn. Welke video’s slaan aan en welke niet? Wordt de gehele video bekeken of slechts een deel? Worden bepaalde fragmenten teruggekeken en zo ja: welke conclusie valt hieruit te trekken? Moet het proces misschien toch op enkele punten aangepast worden? Een constante meting zorgt voor een verbetering van het onboarding-proces en daarmee een verhoging van de kwaliteit.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Kies je werkgebied en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom video op jouw vakgebied 

  • Trends & nieuwe technologie
  • Inspirerende en succesvolle videoprojecten
  • Tips en tricks voor het ontwikkelen van een videostrategie