blog

Voorbeelden van goed YouTube Channel management

The first rule of YouTube Channel Management is: organize. The second rule of YouTube Channel Management is: ORGANIZE

blog

In dit blog kun je lezen wat er er allemaal komt kijken bij het opzetten van een YouTube kanaal. Maar dat blog gaat met name over ‘de achterkant’. Hoe ziet het er – in de beste gevallen – aan ‘de voorkant’ uit? In dit blog laten we een aantal voorbeelden zien uit de praktijk.

Cisco

Het YouTube-kanaal van Cisco heeft een heldere startpagina met een duidelijke header. En niet onbelangrijk: een recente video die door het IT-bedrijf als belangrijk wordt geacht staat duidelijk uitgelicht. Je ziet nog veel YouTube-kanalen waar er geen video uitgelicht staat. De bezoeker die dan op de startpagina terecht komt krijgt vaak een brei aan video-thumbnails te zien. Wat is er aantrekkelijker voor de kijker dan meteen op een video getrakteerd te worden? En voor de maker om en belangrijke boodschap te etaleren? Bij de huidige startpagina geen bestaande video, maar een aankondiging van een komende livestream.

De afspeellijsten die onder de zogenaamde channel trailer staan zijn duidelijk, met als belangrijkste bovenaan de ‘About Cisco’ video’s. Daaronder staat een reeks afspeellijsten, gerubriceerd op thema. Met zo’n groot, wereldwijd bedrijf is het normaal dat elk land z’n eigen YouTube-kanaal heeft. Deze zijn te vinden in de rechterkolom.

Ga naar het YouTube kanaal van Cisco

Burton Snowboards

Ook de YouTube-pagina van Burton, maker van snowboards, heeft een heldere indeling waarbij naast de knop naar de website van het bedrijf de links naar de diverse social media-kanalen makkelijk te vinden. Ook dit kanaal maakt gebruik van een introvideo: een korte, ‘lekkere’ trailer beter die automatisch afspeelt.

Ga naar het YouTube kanaal van Burton Snowboards

Sony Pictures Entertainment

Sony Pictures Entertainment gebruikt absoluut de channel trailer optie van YouTube. Wat zeg ik? Het hele kanaal is één grote trailer-orgie! Niet zozeer Sony zelf wordt hier gepresenteerd, maar de allernieuwste release van het filmbedrijf. De header is van een nieuwe film, de nieuwste trailer staat in de spotlight en er zijn aparte playlists voor diverse films. Helder.

Ga naar het YouTube kanaal van Sony Pictures Entertainment

Kraft Recipes
U zag het niet, maar wij waren even lekker aan het doorklikken in het Sony-kanaal. Zo hoort het dus! Maar vooruit: nog een voorbeeld. Kraft is een grote Amerikaanse voedselproducent die niet alleen producten onder eigen naam op de markt brengt, maar ook onder merknamen als Kool-Aid, Vegemite en Jell-O. Er zijn aparte kanalen voor de diverse Kraft-producten, maar hun YouTube-kanaal richt zich specifiek op recepten. Recepten met Kraft-producten uiteraard.

De vele recepten zijn door de heldere opzet makkelijk te vinden; geïnspireerd raken en meerdere video’s bekijken bijna onontkoombaar. Eet smakelijk!

Ga naar het YouTube kanaal van Kraft recipes

Kortom
Zoals Cruijff ooit orakelde: “Voetbal is simpel. Het is echter moeilijk om simpel te voetballen.” Hetzelfde geldt voor YouTube: een kanaal opzetten is relatief simpel, maar bij het managen van een doeltreffend kanaal komt heel wat kijken. Weten wat er allemaal bij komt kijken is één ding, daar ook de tijd voor hebben een tweede. Wie is er in jouw organisatie belast met het managen van het YouTube kanaal?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Kies je werkgebied en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom video op jouw vakgebied 

  • Trends & nieuwe technologie
  • Inspirerende en succesvolle videoprojecten
  • Tips en tricks voor het ontwikkelen van een videostrategie