blog

YouTube pre-roll: geen gewone reclame

Creatieve manieren om wegklikken te voorkomen

blog

Een pre-roll? Misschien geen ingeburgerde term, maar iedereen kent ze. Het zijn de reclamefilmpjes die afspelen voor YouTube-video’s. Een hoop mensen zullen roepen: ‘dat zijn irritante reclames die ik skip zodra het kan! Waarom zou ik die als bedrijf toepassen?’ Begrijpelijk. Maar die mensen hebben nog geen goede, op maat gesneden voorbeelden van pre-rolls gezien. Daar gaan we nu verandering in aanbrengen!

Spelen met de grafische mogelijkheden

 

Opel Mokka u2014 SkipTest

Hier bleef je naar kijken, nietwaar? Wat dat is een veelgemaakte fout: pre-rolls zien als een ‘gewone’ televisiereclame. Die dus massaal weggeklikt wordt zodra de kans zich voordoet. En dus niet werken.

De pre-roll van Opel zorgde dat de kijker blijft hangen door met de grafische mogelijkheden die YouTube biedt te spelen. Iets soortgelijks doet de volgende pre-roll.

 

Iedereen doet de Pre-Roll verkeerd, behalve deze gasten

Kort. En erg grappig

Simpel van opzet, maar briljant qua uitvoering is deze pre-roll van de Amerikaanse verzekeringsmaatschappij Geiko. Die is na 10 seconden alweer voorbij. Hoewel...

 

Geico pre-roll; just can't skip it

Varianten op basis van zoektermen
Het gegeven dat de meeste mensen een afkeur hebben van pre-rolls haat is iets waar Burger King slim op in speelde. Zij maakten een hoop varianten die allemaal op basis van zoektermen gegenereerd werden.

 

Burger King Pre-roll

Iets soortgelijks – pre-rolls op basis van zoektermen – deed Netflix toen het de razendpopulaire comedy Friends ging programmeren. Hoe maak je reclame voor een serie? Zo dus!

 

NETFLIX - The Friendly Preroll Campaign

Bumpers
We geven toe: nog steeds kan de kijker bruut een pre-roll afbreken. Dat had YouTube zelf ook in de gaten, vandaar dat ze bumpers introduceerden: pre-rolls die slechts zes seconden duren en niet weggeklikt kunnen worden.

 

Querpass. Der Audi Q5.

Pre-roll: the boring (but flexible) bits
We hebben nu gezien hoe. Maar hoe zit het met andere, wat praktischer zaken?

  • Je bepaalt zelf het budget dat je per dag wilt uitgeven.
  • Je betaalt alleen wanneer iemand op je advertentie klikt. En als een gebruiker je advertentie overslaat voordat er 30 seconden zijn verstreken (of het einde is bereikt), hoef je helemaal niets te betalen.
  • Je kunt klanten targeten op bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, locatie, interesses etc.
  • Je kunt aan de hand van Analytics (ingebouwd in YouTube) makkelijk zien hoe goed je advertentie presteert.
  • Je kunt pre-rolls op elk gewenst moment aanpassen of meerdere advertenties tegelijk uitvoeren om na te gaan welke het beste werkt.

Kortom
Pre-rolls op YouTube worden ten onrecht verguisd. Te vaak worden ze behandelt als reguliere commercials en worden de creatieve mogelijkheden van het format genegeerd. Creativiteit is een belangrijke factor om een groot publiek te bereiken; een publiek dat ook daadwerkelijk tot het eind blijft kijken.

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Kies je werkgebied en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom video op jouw vakgebied 

  • Trends & nieuwe technologie
  • Inspirerende en succesvolle videoprojecten
  • Tips en tricks voor het ontwikkelen van een videostrategie